سؤالات امتحان پایانی درس :
زبان فارسی ( 2 )
سؤالات امتحان پایانی درس :
زبان فارسی ( 2 )
دانش آموزان : سال دوّم
نام و نام خانوادگی : .............................
الف
1
زبان شناسی
چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای و ... به یگانگی نظام زبا ن آسیب نمی رساند ؟
یکی از تفاوت های زبان و گفتار را با خط و نوشتار بنویسید .
تعداد واج ها و هجاهای کلمات زیر را بنویسید . الف ) دانشجو ب ) آفرینش
پر کنید : در زبان فارسی هیچ کلمه ای با ..................... آغاز نمی شود .
با تغییر یک واج در واژه ی « کـُشت » یک واژه ی جدید بسازید .
در واژه ی « جنگل بان » تکواژ آزاد و تکواژ وابسته را نشان دهید .
نوع ساخت واژه های زیر( اشتقاقی یا تصریفی ) را معلوم نمایید .
الف ) سرشناس ترین ب ) آزادی
نقش اصلی ساخت واژه ی اشتقاقی چیست ؟
املا وبیاموزیم
در گروه کلمات زیر املای چهار واژه نادرست است ، آن ها را اصلاح نمایید .
اثاث خانه شبه و سایه سعایت و سخن چینی ذلـّت و لغزش
تأمّل و دقّت نغز و دل کش مطبوع و فرمانروا اَلـَم و رایت
چرا کاربرد بعضی از جملات زیر غلط است ؟ آن ها را اصلاح کنید .
الف ) برادرم خیلی مؤدّب است ؛ آن را دوست دارم .
ب ) ما قدر زحمات خدمتگزار مدرسه را می دانیم .
ج ) دیروز یک خودرو کودکی را زیر گرفت و شدیداً آسیب دید .
د ) این کلاس از چشم انداز مناسبی برخوردار است .
ه ) این کار او هیچ فرقی از تقلّب ندارد .
جمله ی« دانش آموز زرنگ در امتحانات تقلّب نمی کند . » را به صورت کوتاه و بی فعل بنویسید .
نگارش
دو فایده ی طرح نوشته را بنویسید .
انواع فهرست را فقط نام ببرید .
شرایط بهره گیری از منابع را بنویسید .
دو ویژگی از ویژگی های یک مقاله را بنویسید .
عنوان کتب زیر با استفاده از کدام روش ها انتخاب شده است ؟
الف ) چه باید کرد ؟ ب ) نون و القلم
چرا هنگام استفاد از منابع در تحقیق ، باید از منابع علمی تازه و از نویسندگان معتبر استفاده نماییم ؟
کدام یک از فرهنگ نامه های زیرعمومی و کدام یک تخصّصی است ؟
الف ) لغت نامه ی دهخدا ب ) فرهنگ موضوعی قرآن جید
مقاله های زیر از نظر نوع نگارش و هدف و محتوا جزو چه نوع مقاله هایی هستند ؟
الف ) کتاب وکتاب خوانی
ب ) فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی
دو روش گردآوری اطلاعات را برای گزارش نویسی بنویسید .
کدام یک از گزارش های زیر جنبه ی رسمی واداری دارد و کدام یک ندارد ؟
الف ) گزارش بازدید علمی دانش آموزان
ب ) گزارش مأمور راهنمایی و رانندگی از صحنه ی تصادف
دستور
جمله ی هسته و وابسته را در عبارت زیر بیابید .
وقتی که به خانه رسیدم ، ناهار آماده بود .
با حروف ربط زیر جمله بسازید .
برای این که :
امّا :
واژگان زیر را به عنوان قید در جملات جداگانه به کار ببرید .
از این جا :
سه ساعت بعد :
هرگز :
حتماً :
واژه ی « خوب را در دو جمله طوری به کار ببرید که یک بار صفت و بار دیگر قید باشد . ( مشخص کنید.)
در عبارت زیر نوع ضمیرها را مشخص نمایید .
ما هر روز که به خانه برمی گردیم ابتدا به مادر خود سلام می دهیم و بعد از ناهار و نماز ، سراغ تکالیفمان می رویم .
واژه ی « به به » را به عنوان شبه جمله به کار ببرید .
نوع ساختمان ( ساده ، مشتق و ... ) صفات زیر را تعیین نمایید .
خودپسند نابینا
از ترکیبات زیر ، دو ترکیب اضافی ( مضاف و مضاف الیه ) است ؛ تعلقی یا غیر تعلقی بودن آن ها را مشخص کنید .
روز خوب روز جمعه
کتاب من کتاب تاریخی
ساختمان اسم های زیر چگونه است ؟ ( ساده ، مرکّب و ... )
تاریخ عروسک دوچرخه گلاب گیر
یک نام آوا را در جمله به کار ببرید .
قسمت مشخص شده ی کدام یک از جملات زیر فعل ساده و کدام یک فعل مرکّب است ؟
الف) او دوست دارد تکالیفش را خوب و تمیز بنویسد .
ب ) او دوستی دارد که تکالیفش را خوب و تمیز می نویسد .
جمله ی « کتاب را خوانده ایم . » را مجهول کنید .
جمله ی مجهول « ماشین شسته شده است . » ر ابا آوردن نهاد « من » معلوم کنید .
زمان و شخص فعل های « می کارند » و « کاشته بودی » را تعیین کنید .