101 سؤال از زبان فارسی 2 سال دوم دبیرستان
101 سؤال از زبان فارسی 2 سال دوم دبیرستان
101 سؤال از زبان فارسی 2 سال دوم دبیرستان
بخش اول : دستور 8 نمره 4 نمره (از سوال 1-40)
1- دو جمله مثال بزنید که در آن ها نهاد جدا با شناسه مطابقت نکند.
2- نقش کلمه های جمله های زیر را مشخص کنید.
علی پرسید: آینده در دستان کیست ؟ - زمین به دور خورشید می گردد. این پارچه از ابریشم است.
3- جمله ی « علی نامه می نویسد» را به جمله ی مجهول تبدیل کنید.
4- یکی از ویژگی های اسم « شناس» بودن آن است . دو نشانه از سه نشانه ی آن را ذکر کنید.
5- وابسته های « پیشین اسم » را نام ببرید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید .
6- وابسته های « پسین اسم » را نام ببرید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید.
7- ضمیرهای شخصی جدا و پیوسته را به ترتیب و به همراه شخص هریک بنویسید.
8- جمله ی مستقل بر دو نوع است. دو نوع آن را نام ببرید. و مثال بزنید.
9- نام آوای هریک از کلمه های زیر را بنویسید .
کلاغ آب مرغ باد گنجشک
10- جدول زیر را کامل کنید.
ویژگی ها ی فعل
دارم می روم: زمان دقیق : مضارع مستمر / مصدر : رفتن / وجه : اخباری / شخص : اول شخص مفرد / شناسه : ــ م / ضمیر جدا : من/ بن مضارع : رو / دوم شخص جمع :داریم می رویم
برده است : زمان : ماضی نقلی / مصدر : بردن / وجه : اخباری / شخص: سوم شخص مفرد / شناسه : تهی / ضمیر جدا: او
بن مضارع : بر / دوم شخص جمع : برده اید
خواهیم آمد :زمان : ...............
داشتی می گفتی : زمان:
آمدند : زمان ...............
11- ساخت هریک از اسم های زیر را مشخص کنید.
لاک پشت – قرآن خوانی – بوستان – کارگر – کتابخانه – دبستان – کارمند
12- ترکیب وصفی و ترکیب اضافی را مشخص کنید. گل سرخ – کتاب زبان فارسی پیرمرد مرد پیر
13- از مصدر « گذشتن» صفت مفعولی و صورت های سه گانه ی صفت فاعلی بسازید.
14- مفرد جمع های مکسر زیر را بنویسید. منازل مدارس ابنیه قصور
15- هسته و انواع دقیق وابسته را در جمله های زیر مشخص کنید.
16- پنج مرحله را که یک جمله ی معلوم به جمله ی مجهول تبدیل می شود با 3 مثال توضیح دهید.
17- واژه ی « خوشحال» را در دو جمله ی جداگانه به کار ببرید که دریکی مسند و در دیگری قید باشد.
18- کاربرد مؤدبانه ی ضمایر « او» و « تو» را بنویسید.
19- نهاد جدا و نهاد پیوسته باید در چه چیزهایی باهم مطابقت داشته باشند؟
20- متمم های قابل حذف چه نام دارند؟
21- هریک از اصطلاحات زیر رابا مثال توضیح دهید.
وجه اخباری – وجه التزامی – وجه امری
22- بن مضارع از مصدر « آمدن و شنیدن » چه می شود؟
23- پنج ویژگی فعل را نام ببرید توضیح دهید و برای هریک مثالی بیاورید.
24- دو فعل دو وجهی بنویسید و هر فعل را در دو جمله ی جداگانه به کار ببرید. ( جمعاً چهار جمله)
25- روش ساخت هریک از فعل های زیر را تعریف کنید ، توضیح دهید. و مقال بزنید.
ماضی نقلی – ماضی التزامی – ماضی بعید – مضارع اخباری – مضارع التزامی – ماضی مستمر و مضارع مستمر
26- نمودار درختی هریک از جمله های زیر را رسم کنید. و نام هریک از اجزای جمله را به دقت بنویسید. نهاد جدا و پیوسته را نیز مشخص کنید.
من حافظه ی قوی دارم. هم کلاسی های امروز ما ، دوستان صمیمی فردای ما هستند . خورشیدمی درخشد.
27- دو جمله که فعل آن ها گذرا است و دو جمله که فعل آن ها ناگذر است بنویسید و فعل هرجمله را نیز مشخص کنید.
28- ساختمان گزاره سه نوع است. نام ببرید ، تعریف کنید و مثال بزنید.
29- هریک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید.
1. فعل ساده 2. تکواژ 3. فعل پیشوندی 4. « وند» 5. کار کرد « وند» 6. فعل مرکب 7. فعل کمکی 8. بن فعل 9. مصدر
30- چهار ویژگی « اسم » را نام ببرید، تعریف کنید ، انواع آن را ذکر کنید و برای هریک ، دو نمونه مثال بیاورید.
31- اسم عام و اسم خاص را تعریف کنید تفاوت های آن دو و راه شناخت هریک را با مثال توضیح دهید.
32- صفت های بیانی زیر را تعریف نموده و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید.
1. صفت بیانی ساده 2. صفت بیانی مرکب 3. صفت بیانی مشتق 4. صفت بیانی مشتق مرکب
33- اضافه ی تعلقی و غیر تعلقی چیست ، با ذکر چهار مثال توضیح دهید .
34- کدام ضمیرها می توانند وابسته ی پسین بپذیرند؟ توضیح دهید.
35- در مثال های زیر ، شبه جمله را مشخص کنید.
دریغا ! ملتی که جامه ای را بپوشند که خود نبافد و نانی را بخورد که خود گندمش را خرمن نکند.
نشستن و افسوس خوردن و دست روی دست گذاشتن کار خردمندان نیست. اگر مرد میدانید ، بسم ا... و گرنه از وای وای گفتن کاری ساخته نیست.
36- پس از تعریف قید ، بنویسید که قیدها از نظر وابستگی به چند نوع تقسیم می شوند ، نام ببرید و برای هریک مثالی بیاورید.
37ــ نشانه ی قید چیست و قیدهای نشانه دار و بی نشانه چه قیدهایی هستند؟ با مثال توضیح دهید.
38- فرق گروه قیدی و مسند و تفاوت متمم های قیدی و متمم های فعل در چیست؟ با مثال توضیح دهید.
39- آیا اسم خاص با جمع بستن به اسم عام تبدیل می شود؟ چرا؟
40- هریک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید و مثال بزنید .
1) جمله ی مستقل 2) جمله ساده 3) جمله ی مرکب 4) پیوندهای وابسته ساز 5) جمله ی هسته
6) جمله ی وابسته 7) پیوندهای همپایه ساز
بخش دوم : نگارش 5 نمره 25 سوال ( از سوال 41- 65)
41- چرا کلمه « شوری ها» در زبان فارسی کاربرد ندارد؟
42- استاد مطهری عنوان کتاب « تماشاگه راز» را از چه راهی انتخاب کرده است؟
43- چهار مورد از ویژگی های یک مقاله ی خوب را بنویسید.
44- مراحل تهیه ی گزارش را نام برده و یکی را توضیح دهید.
45- قسمت های تشکیل دهنده ی یک مقاله را نام ببرید ( 4 مورد)
46- دو مورد از ویژگی های زبان معیار را بنویسید.
47- « از ماست که برماست» اثر کیست؟ نویسنده عنوان نوشته ی خود را چگونه انتخاب کرده است؟
48- در هر نوشته دو نوع فهرست .................. و فهرست ................... وجود دارد.
49- صورت کامل هریک از علایم اختصاری زیر را بنویسید.
الخ. هـ . ش. (س) (عج) ر.ک. چ. صص.
50- کهن ترین فرهنگ لغت فارسی، چه نام دارد و تالیف کیست؟
51- نویسندگی به چیزی تشبیه شده است؟
52- برای انتخاب عنوان نوشته ، چه راه هایی وجود دارد؟ چهار مورد نام ببرید.
53- روش های کلی و عمومی تحقیق را نام ببرید.
54- فهرست راهنما که در پایان تحقیق قرار می گیرد شامل چه مطالبی می شود؟
55- گزارش ها از نظر اندازه ، موضوع ، چگونگی تهیه و .... به پنج نوع تقسیم می شوند. هریک را نام ببرید و به طور کامل توضیح دهید.
56- سه مرحله ی تهیه ی گزارش را به ترتیب نام برده و هریک را به طور کامل توضیح دهید.
57- نکته ی مهم در یادداشت برداری چیست ؟
58- در هرکتابخانه سه نوع برگه ( برگه دان) وجود دارد؟ نام ببرید و بنویسید که این برگه ها به چه صورتی تنظیم شده اند؟
59- چهار فایده ی طرح نوشته چیست؟
60- نوشته ها به اعتبار قالب ، چند گونه هستند. 4 مورد نام ببرید.
61- ویرایش زبانی چیست؟ توضیح دهید.
62- جمله های زیر را ویرایش کنید.
- تاکنون ابتکارات علمی فراوانی از سوی متفکران ایران صورت گرفته است.
- برادر ابراهیم – همان که از وارد شد – دانشجوست.
- علی مثل خواهرش دانشجو نیست.
- باید از زشتی ها پرهیز و مبارزه کرد.
63- جاهای خالی را با عبارت های مناسب کامل کنید.
.............................................................................................. برخوردار شده است.
.............................................................................................. برخوردار می شویم.
64- در نگارش متن گزارش ، باید چه نکاتی رعایت شود؟
65- مقاله های « کتاب و کتاب خوانی» و « چنین رفت و ....» از نظر هدف و محتوا و شیوه ی نگارش چه نوع مقاله هایی هستند؟ توضیح دهید.
بخش سوم : زبان شناسی 4 نمره 20 سوال ( از سوال 66 تا 85)
66- چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای به یگانگی زبان آسیب نمی رسانند؟
67- دو لغت نامه ی عمومی زبان فارسی را نام ببرید و به طور کلی معرفی کنید.
68- واج های زبان به دو دسته ی ......................... و .............................. تقسیم می شوند.
69- 29 واج زبان فارسی را از اول تا آخر به ترتیب بنویسید.
70- تکواژ چیست ؟
71- واج چیست؟
72- هریک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید.
تکواژ آزاد – تکواژ وابسته – کلمه ی مرکب ، کلمه ی مشتق ، انواع وند- ساخت واژه ی اشتقاقی – ساخت واژه ی تصریفی
73- خطا و اشتباه در ...................... رخ می دهد و اصطلاح آن به وسیله ی .................. صورت می گیرد.
74- در کدام یک از ساخت واژه های زیر « وند» اشتقاقی و در کدام یک « وند» صرفی به کار رفته است.
درخت ها – مبارزه – افشانه – می نویسند – دوستان – آفرینش – عالی ترین
75- کرو لال ها به جای نمود آوایی از چه چیزی استفاده می کنند؟
76- ریشه ی خط و نوشتار در کجاست ؟
77- ویژگی زبان محاوره را بنویسید. (4 مورد)
78- زبان چیست؟
79- هجا چیست؟
80- زبانشناسان هنگام نوشتن واج ها با حروف الفبا و حروف معمولی آن ها را با چه نشانه هابی نشان می دهند؟
81- برای کلمات تک هجایی ، دو هجایی ، سه هجایی ، چهار هجایی، و چند هجایی سه نمونه مثال بیاورید.
82- تعداد هجا( بخش) و واج های کلمات زیر را مشخص کنید.
دانش – آسِمان - نَغز - کاشانه ، مهرَبان – یادگار
83- از راه جانشین سازی واج ها در ساخت آوایی کلمه ی « نان» ده کلمه ی جدید بسازید.
84- تفاوت میان گفتار و نوشتار را بنویسید.
85- فواید تمایز میان زبان و گفتار را در یک بند بنویسید.
بخش چهارم : املا و بیاموزیم 3 نمره 16 سوال ( از سوال 86-101)
86- چرا به کار بردن کلماتی چون « آشنائیّت » ، « خوبیّت » ، « ایرانیّت» درست نیست ؟ شکل درست این کلمات را بنویسید.
87- « حشو» را در کلمه های داده شده مشخص کنید. و دو نمونه ی دیگر مثال بیاورید.
سنگ حجر الاسود – سال عام الفیل
88- آیا در پایان کلمه هایی مانند املا ، انشا و امضا همزه پایانی قرار می گیرد؟ چرا ؟
89- جمله های زیر را به صورت کوتاه و بی فعل بازنویسی کنید.
امام حسین (ع) هرگز تسلیم نمی شود. مسلمان هرگز دروغ نمی گوید.
90- چرا جمله ی « کتاب گلستان به وسیله ی سعدی شیرازی نوشته شده است» از نظر نگارشی صحیح نیست؟ آن را ویرایش کنید.
91- املای درست کلمات غلط زیر را بنویسید.
عادت معلوف – رسای شهیدان – صولت حیدری – عاج فیل – مدح و زم – ماه آذار – زمزمه ی مظلومانه – اسیر و غریب – رتل گران – نماز گزار – خدمت گزار
92- « حشو» یعنی چه ؟ با مثال توضیح دهید.
93- املای تشدید میانی با تشدید پایانی چه تفاوتی دارد؟ برای هرکدام سه نمونه مثال بیاورید.
94- چرا املای « ی» میانجی بزرگ برشکل کوچک آن ترجیح دارد؟
95- « کژتابی» در جملات به چه معنی است؟ دو نمونه مثال بیاورید.
96- با کلمه های عربی که در فارسی هستند، چه باید بکنیم ؟ با مثال توضیح دهید.
97- نقش و تاثیر کاربرد« و» مبانیت یا استبعاد را با دو مثال توضیح دهید.
98- با استفاده از فعل « برخوردار » شش جمله بنویسید که معنی این کلمه در آن ها فرق داشته باشد.
99- ملاک ما در انتخاب و گزینش صحیح املای یک کلمه چیست؟
100- برای هریک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید. لذت – حزن – فصل- صغر
101- معنی کلمات زیر را با توجه به املای آن بنویسید.
شبح: شبه – زمین – ضمین – غریب – قریب
سلام آقای رشیدی
اگه ممکنه در مورد ترصیع یه توضیح مفید و کوتاه بدید
با تشکر
فرید عزیز سلام ُ مطلب کوتاهی برات گذاشتم اگه کافی نبود حضوری بیا تا در حد توانم...........
ترصیع :
به معنی جواهر نشاندن است و در اصطلاح ادبی هرگاه اجزای دو بخش از یک بیت یا عبارت، یک به یک، در وزن و واج آخر مشترک باشد، آرایه ی ترصیع پدید می آید. مانند :
1- ای منّور به تو نجوم جلال ، وی مقّرر به تو رسوم کمال ( هم در وزن و هم واج آخر) مانند هم هستند .
2- برگ بی برگی بود ما را نوال مرگ بی مرگی بود ما را حلال
که همه ی این زوج ها با یکدیگر هم وزن و هم قافیه است.
نمونه های دیگر:
3- ای کریمی که بخشنده ی عطایی و ای حکیمی که پوشنده ی خطایی)
4- بدان خدای که این افلاک را بر پای داشت و این املاک را بر جای
5- باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده (سعدی )
موازنه
هرگاه اجزای دو بخش از یک بیت یا عبارت،یک به یک در وزن مشترک ولی در واج آخر مشترک نباشد، آرایه ی موازنه پدید می آید. مانند:
1- دل به امید روی او همدم جان نمی شود جان به هوای کوی او خدمت تن نمی کند
2- این لطافت کز لب لعل تو من گفتم که گفت وین تطاول کز سر ِ زلفِ تو من دیدم که دید
3- گر عزم جفا داری سر در رهت اندازم ور راه ِ وفا گیری جان در قدمت ریزم
سلام
ممنون از نوضیح کاملتون
دستتون درد نکنه