هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

درس چهاردهم

تربیت انسانی و سنت ملی ما

نوع ادبی: تعلیمی

سبک: نثر ساده ی معاصر

قالب: مقاله ی تحلیلی

محتوا: تربیتی

نویسنده: دکتر محمود صناعی- برگرفته از کتاب آزادی و تربیت

شرح مفاهیم درس


تربیت انسانی و سنت ملی ما

نوع ادبی: تعلیمی

سبک: نثر ساده ی معاصر

قالب: مقاله ی تحلیلی

محتوا: تربیتی

نویسنده: دکتر محمود صناعی- برگرفته از کتاب آزادی و تربیت

شرح مفاهیم درس:

در تعلیمات دینی و اخلاقی بزرگان ما لطیفه ای نیست که فروگذار شده باشد.

 تعلیمات: امروزه به جای این واژه ی عربی کلمه ی «آموزه ها» را به کار می برند.

لطیفه: نکته ی ظریف و باریک، مطلب نیکو

به دیدارت آرایش جان

از دیدن تو شاد می شوم و هر چه از من بخواهی اطاعت می کنم و انجام می دهم. ولی اجازه نمی دهم بند بر دست من بگذاری، چرا که تن به بند اسارت سپردن مایه ی ننگ است، نشانه ی شکست و خواری است و کاری است زشت و ناپسند. همه ی افتخار من به این است که تا زنده ام تن به بند نخواهم سپرد.

این سه بیت از داستان رستم و اسفندیار در شاهنامه انتخاب شده است، آنجا که اسفندیار از رستم می خواهد که دست به بند سپارد و با او به نزد گشتاسپ، پدر اسفندیار، بروند.

ستم کشیدن و تحمل کردن با صراحت بر زبان آورند.

تحمّل کردن: زیر بار زور رفتن                          خدعه: مکر، فریب

کهتری را که مهتری یابد    هم بدان چشم کهتری منگر

خردشاخی که شددرختی بلند  در بزرگیش سرسری منگر

 

معنی:  آدم کوچک و حقیری که به بزرگی دست یافت او را با چشم حقارت نگاه مکن

همان طور که شاخه ای کوچک وقتی به درختی تنومند تبدیل شد دیگر نباید در  عظمت آن به بیهودگی بنگری.

 

 

خودآزمایی درس چهاردهم:

 

1.    داستان کاوه و ضحاک

2.    ص 108 از پایین سطر 9

3.    چون بعد از این حادثه دین و حکومت و خط  در ایران تغییر کرد.

4.    ص108 بهدازشعر سطر4

5.    چون با دنیای امروزی سازگارتر است.

6.    ایثار و ازخودگذشتگی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد