هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

نمونه سوال زبان فارسی 2 شماره 2

با ن فارسی 2                                                                                                 

 

الف دستور :

 

1)     وجه ، زمان و نوع فعل ( می کوشند ) را مشخص کنید .

 

2)    جمله ی ( خیاط لباس می دوزد ) را مجهول کنید .

 

3)    فعل های زیر را منفی کنید .

 

( خوانده است )                                        ( دارد می رود )

زبا ن فارسی 2                                                                                                 

 

الف دستور :

 

1)     وجه ، زمان و نوع فعل ( می کوشند ) را مشخص کنید .

 

2)    جمله ی ( خیاط لباس می دوزد ) را مجهول کنید .

 

3)    فعل های زیر را منفی کنید .

 

( خوانده است )                                        ( دارد می رود )

 

4)    نوع فعل را در جمله ی زیر با توجه به ساختمان آن مشخص کنید .

 

« بچه ها از جنگل باز گشته بودند . »

 

5)    با استفاده از« اسم  + بن مضارع » یک اسم مرکب بسازید .

 

6)    ویژگی های اسم مشخص را در جمله ی زیر بنویسید .

 

( هرگز سخنی  را بی تامل بر زبان نیاور )

 

7)    نوع اضافه را ( تعلقی  - غیر تعلقی ) در ترکیب های زیر مشخص کنید .

            کتاب علی                          روز شنبه   

 

8)    نوع صفت های زیر را با توجه به ساختمان آنها مشخص کنید .

 

( چهار ده سال )                             (بلند قد )                        ( زیبا )

 

9)    نوع وابسته ها را در گروه اسمی زیر به طور دقیق مشخص کنید .

 

( آن کتاب خواندنی ادبیات )

 

10)            مرجع ضمایر به کار رفته در جمله های زیر را بیایید .

 

مادر بچه ها گفت : « چشم هایتان را روی هم بگذارید تا برای شما قصه بگویم .»

 

11)            نقش کلمه ی غمگین را در هر یک از جمله های زیر مشخص کنید .

 

مریم غمگین به خانه رفت .                                 مریم غمگین شد .

 

12)            نوع قید های مشخص شده را دقیقا بنویسید .

 

گیاهان  به تدریج رشد می کنند و طبیعت با گیاهان همیشه  زیبا می سازند .

 

 

ب) نگارش :

 

1)    انواع نوشته را به اعتبار طرز بیان بنویسید .

 

2)    فضا سازی چیست ؟

 

3)    یادداشت برداری در تحقیق به چند شکل انجام می پذیرد ؟

 

4)    قدم اول در تحقیق و پژوهش چیست ؟

 

5)    تلفظ صحیح کلمه در فرهنگ معین و لغت نامه ی دهخدا چگونه نشان داده می شود ؟

 

6)    قسمت های تشکیل دهنده ی یک مقاله را نام ببرید ؟

 

7)    انواع مقاله ها را از نظر هدف و محتوا فقط نام ببرید ؟

 

8)    برای هر یک از انواع گزارش های ( دوره ای و مرتب ) و ( موردی و اتفاقی ) یک نمونه مثال بزنید .

 

 

ج ) زبان شناسی :

 

1)    چرا به کار بردن کلمه ( خوبیت ) درست نیست . شکل درست این کلمه رابنویسید .

 

2)    دو واژه بنویسید که شکل گفتاری و نوشتاری آن تفاوت داشته باشد .

 

3)    کلمه ی « برادر » چند  هجا و چند  واج  است ؟

 

4)    زبان شناسان زبان را درچند سطح مطالعه می کنند ؟ این سطوح را نام ببرید ؟

 

5)    در عبارت زیر ساخت واژه های صرفی و اشتقاقی کلمات مشخص شده را معین کنید .

 

( درختی  که میوه بدهد ارزش  بیشتری دارد و سودمندتر است .

 

6)    تکواژ چیست ؟ کلمه ی ( دانش آموز ) از چند تکواژ درست شده است ؟

 

د) املا و بیاموزیم :

 

1) در ترکیب های زیر کدام گزینه حشو دارد ؟

 

الف سال گذشته               ب پس بنابراین                       ج روزنامه ی اطلاعات

 

2) نشانه های اتصال چیست ؟

 

3 کدامیک از انواع خط مختص دست نوشته هاست ؟

 

4 ملاک ما برای انتخاب املای صحیح واژه ها چیست ؟

 

 

5 جمله ی زیر را به صورت کوتاه و بی فعل  باز نویسی کنید .

 

                امام حسین  ( ع) هرگز حاضر نشد در برابر یزید تسلیم شود  .

 

6- اشکال جمله ی زیر راتوضیح دهید .

 

               این بیمار از ضعف و کم خونی برخوردار است و باید درمان شود .

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
دبیرستان زینب آبدانان سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 18:09 http://zeinab-highschool.blogfa.com

سلام.خسته نباشید.ماشما رالینک کردیم اگرامکان دارد شماهم مارالینک کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد