هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

نمونه سوال زبان فارسی 2 شماره 7

آزمون درس :   زبان فارسی   (  2  )        نوبت اول  

  الف) زبان شناسی 

1-  منظور از نمود آوایی  و  نمود حرکتی چیست ؟

آزمون درس :   زبان فارسی   (  2  )        نوبت اول  

  الف) زبان شناسی 

1-  منظور از نمود آوایی  و  نمود حرکتی چیست ؟

2- چرا گوناگونی های سبکی ولهجه ای  به یگانگی زبان آسیب نمی رساند ؟

 

3- تفاوت های میان گفتار و نوشتار را بنویسید. (2 مورد )

4- زبان وگفتار  را  با  جدول ضرب و عملیات ضرب  مقایسه کنید . 

5-  راز اصلیِ نیازِ  ما به آموختن خط و نوشتار چیست ؟

              ب) نگارش 

1-  کدام نوع نوشتار است که مطابق دستور زبان فارسی  معاصر نوشته شده است ؟

2- ایجاد زمینه های مناسب روحی وروانی  در خواننده  یا شنونده  در آغاز نوشته را...... می گویند .

3- گونه ی  زبان و  قالب  نوشته ی  زیر را مشخص کنید :        

     « هشت و نیم صبح وارد شدیم . سلام مأموران دروازه وگل کاری میدانگاهی اش پیش باز خوشی بود. چون از یازده دیشب    توی  اتوبوس بودیم و پاها آماس کرده...  »  

 

4- درجمله ی« تعدادی از مسلمانان بوسنایی توسّط  صرب ها کشته می شدند.» چرا کاربرد « توسّط » نادرست است ؟

 

 

5- از ویژگی های زبان محاوره  دو مورد بنویسید .  

6- اگر بخواهیم در باره ی  «   شعر » مطلبی بنویسیم  چه پرسش هایی  را مطرح می کنیم ؟ ( 4مورد )

۷- این عبارت  را ویرایش کنید:  

      شاهنامه  فردوسی شناسنامه ی  ملت ایران و سند ملیت ماست که باید آن را حفظ و خواند 

 

8-  عنوان نوشته های  روبرو   چگونه  انتخاب شده است ؟  

       الف)  بحر  در کوزه                              ب) ن  والقلم

                ج ) دستور 

1- با رسم نمودار  گروه های تشکیل دهنده ی  جمله ی زیر  و نقش هر گروه را مشخص کنید

              راز موجودات جهان را  از که بپرسیم       

 

 

2 –  یک جمله بنویسید  که در آن «  متمم قیدی  » به کار رفته باشد .

3-  این جمله ها را  مجهول کنید :

      الف) خیاط لباس ها را می دوزد.         ب) اکبر کتابی  خرید.

 

4- زمان ، کاربرد  و   وجه  فعل این جمله   را بنویسید. 

 « موش از آواز غوک لذت  می برد . »

5 -  جدول زیر  را کامل کنید:                                                                                                                                      

فعل

ماضی نقلی

ماضی التزامی 

مضارع مستمر

مضارع اخباری

بشمارد

 

 

 

 

6- بن  ماضی    و بن مضارع  مصدر   (  باز آمدن  )  را بنویسید . 

7- در جمله ی  روبرو  نهاد جدا  و  نهاد پیوسته  مشخص  کنید.   «  برادر کوچکم سخت دل تنگ بود.»

8-  فعل  جمله ی  زیر  را  مشخص کنید و   بنویسید   گذرا   است  یا   نا گذر ؟

    « رستم در شاهنامه چهره ای محبوب و ملّی دارد . »

9- در گروه های فعلی زیرفعل های کمکی  را نشان دهید .     دارد  می آید   -   گفته بود

10- نوع  فعل  جمله های  زیر  را از نظر ساختمان

    ( ساده ، پیشوندی و مرکب )  مشخص کنید.

        الف ) صدای اذان صبح از گلدسته ی مسجد پرمی کشید . ازدیوار خانه ها می گذشت.در این هنگام درِخانه ای بازشد.

    ب) پرنده ، خسته و کوفته به آشیانه اش باز گشت.

           د) بیاموزیم و املا

1- املای صحیح گروه  کلمات  نادرست  را بنویسید.      خلع سلاح   –  

     حکم قساص  –      اسباب و اثاثیه      –    سفاحت و نادانی     

2-  چرا ترکیب  « سنگ حجرالاسود »  درست نیست ؟

3- این جمله ها را  اصلاح کنید :

       الف ) نیروی انتظامی سارقان را دستگیر وبه زندان فرستاد .                 ب) به منظور بازدید از نمایشگاه کتاب ، کلاس تعطیل شد.

4-چرا جمله ی « کتاب گلستان بوسیله ی  سعدی  نوشته شده است » از نظر نگارشی نادرست است ؟

5- چرا به کار بردن کلماتی چون « رهبریّت » و « خوبیّت » درست نیست ؟ شکل درست آن ها را بنویسید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد