هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

معنی چند شعر ادبیات سوم انسانی

معنی چند شعر ادبیات سوم انسانی

معنی چند شعر ادبیات سوم انسانی

  معنی شعر دانش دبیری و شاعری   

1-  روزگار و فلک را سرزنش نکن و این خیره سری و غرور را از سرت بیرون کن. ( مغرور نباش)

2-  روزگار را گناه کار ندان  شایسته نیست انسان دانا عوامل غیر مقصر را سرزنش کند.(حوادث و بلاها را به فلک نسبت نده)

3-  تا زمانی که جهان ظلم ستم کردن به تو را انتخاب می کند،  تو هم صبرکردن را پیشه ی خود کن.

4-  هم در این دنیااعمال خود را محاسبه کن و خود را از بار(گناه و امانت) سبک ساز  این قضاوت را به قیامت واگذار نکن .

5-  وقتی خودت سرنوشتت را خراب می کنی از روزگار انتظار خوشبختی نداشته باش.

6-  اگر تو از آموختن سر پیچی کنی هیچ وقت به مقام و منزلت بالا نخواهی رسید.

7-  چوب درختان بی ثمر را می سوزانند زیرا برای بی ثمری همین کار شایسته است .

8-  با فرا گرفتن علم و دانش مقام تو را از آسمان فراتر می رود و آسمان را  به فرمان خود درخواهی آورد .

9-  مواظب باش بی جهت نویسندگی و شاعری را دانش به حساب نیاوری.

10-  بله نویسندگی و شاعری هر دو نوعی سخن است اما هیچ شباهتی به  سخنان وحی پیامبر  ندارد .

11- اگر تو حرفه ی شاعری را انتخاب کردی، کسی دیگر هم نوازندگی و خوانندگی را پیشه خود قرار می دهد.

12-   در جایی که مطربان و نوازنندگان می نشینند تو سرپا هستی ( ارزش مطربان از تو بیش تر است) پس باید زبان گستاخت را کوتاه کنی .

13-   تا کی می خواهی چهره ی همچون ماه و گیسوان خوش بو را به لاله و شمشاد تشبیه کنی و آنها را توصیف کنی ؟

14-   با وجود زهد و پرهیزکاری عمار و ابوذر آیا شایسته است که عنصری محمود غزنوی را ستایش کند؟

15-   من کسی هستم که مروارید پر از ارزش سخن فارسی را درپای صاحبان قدرت ( خوکان ) نثار نمی کنم .

 

درس دوازدهم                             معنی شعر پیدا و پنهان

 

1-  خوش به حال دردی که درمانش تو باشی و خوش به حال آن راهی که به وصال تو برسد.

2- خوش به حال آن چشمی که چهره ی زیبای تو را ببیند و خوش به حال آن سرزمین که پادشاهش تو باشی .

3- خوش به حال آن دلی که  تو نگهدار آن دل باشی و خوش به حال جان و روحی که تو معشوقش هستی.

4-  شادی و شادابی و کامرانی روزگارخوش را آن کسی دارد که(ایهام) 1- تو او را دوست داشته باشی 2- خواسته ی دل او، تو باشی.

5 - خوش به حال آن دل امید واری که به امید لطف و محبت تو دل بسته است .

6-  در آن خانه ای که تو مهمان آن هستی همیشه شادی و خواهد بود.

7-  گل و گلزار برای کسی خوشایند خواهد بود که تو باغ گلستان او باشی .

8-  آن کسی که تو نگهبان و نگهدارش هستی دیگر ترسی از هیچ کس ندارد.

9-  عراقی همیشه خواهان درداست فقط به این امید که تو درمان آن درد باشی .

 

درس دوازدهم                       معنی شعر الفت موج

 

1-  نه تنها معشوق از من می گریزد بلکه خار بیابان نیز از من دوری بر می گزیند.

2-  رابطه ی معشوق با من مانند دوستی موج با ساحل است لحظه ای در کنار ساحل و لحظه ای دور از ساحل است

3-  اگر من همچون مورچه ای نا توان و ضعیف هستم اما این قدرت و  توانایی را دارم که اگر سرزمین سلیمان  مال من بود آن را ببخشم .

4-  با هر شیوه ای چه با سخن گفتن چه با سکوت چه با لبخند چه با یک نگاه به راحتی می توان دل مرا بدست آورد

5-  من مانند قمری ریخته بالی هستم به چه کسی پناه ببرم ؟ای معشوق من تا کی می خواهی از من روی برگردانی؟

6-  ای کلیم این همه بیهوده اشک نریز گرد و غبار غم را حتّی به طوفان اشک هم  نمی توانی از دل من پاک کنی.

 درس سیزدهم                                 معنی شعر از درد سخن گفتن

 1-  برگرد زیرا که چهره ی من از دوری تو مثل برگ پاییز زرد شده است !

2-  هر وقت تو را یاد می کنم آه سردی می کشم !

3-  من به خاطر نیاز درونی خود روی آوردم!

4-  و اگر تو را به زحمت افکند ه ام به خاطر درد عشق است !

5-  تنها کسی که راه عشق را می پیماید اشک سرخ من است !

6-  در میدان اندیشه ی فکر من فریادها نبردهای خونی وجود دارد !

7-  تنها کسی به من وفادار مانده است درد است و فقط درد می داند که من چه کسی هستم !

8-  بدترین درد دردی است که انسان با کسی دردی ندارد که اصلاً دردی نکشیده است !

9-  به جهت دوری از تو خون در دل من موج می زند و چهره ی من زرد شده است( از دوری تو غمگینم ناتوان شدم !)

10-                     نشانه های رهگذران عاشق را می توان در صحرا ( گلها و لاله ها ) دید !

11-                     یا غنچه ی گل سرخ از خاک بیرون زده است  نشانه ی خون شهید است !

 

درس سیزدهم                            هم معنی شعر راز رشید

1-ای عباس نام تو نیز مانند ماه آسمان مشهور است ( لقب بنی هاشم )

2-عهد پیمان تو با امام حسین مانند آیه های جهاد قرآن که جز (محکمات است ) محکم استوار است .

3-تو انسان شجاعی هستی که فرات می خواست به تو برسد اما تو آب را پس زدی و لحظاتی بعد با قطعه قطعه شدن، حقیقت وجودی و راز دلت آشکار شد .

4-باد بوی شهادت را به خیمه ها برد .

5-انتظار کودکان تشنه ی آب برای نوشیدن آب ،بیشتر شد .

6-وبا شهادت تو گویی امام حسین دیگر توان و رمقی ندارد  ( از خبر شهادت تو کمرش شکست ) .

 

درس چهاردهم                       معنی شعر  گلهای چیده

 

1-  بوی گلها (شهدا را حس می کنم) و از چشمم اشک خون می بارد

2-  گل در برابر رنگ چهره ی زیبایی رخ  شهدا  رنگ باخته است و ارزشی ندارد

3-   با خاطر غم اندوه از دست دادن شهدا لاله سرخ از خاک می روید

4-  و از آهوان رمیده ( انقلابیون) فریادهای اعتراض آمیز آتشینی به گوش می رسد

5-  امواج این اقیانوس انقلاب طوفان آفرین است اگر چه در ظاهر آرام به نظر می رسد

6-  به دنبال هر شکست پیروزی است  همان طور که بعد از پایان شب سپیده سرخ فرا می رسد

7-  ای قدسی بیت زیبایی از یک استاد برگزیده به ذهنم می رسد

8-  گل از عالم عدم و نیستی با حالت عاشقی می آیند چون بویی از عشق حس کرده است .

 

 درس چهاردهم                        درس پانزده                         معنی شعر کرامت آبی

 1-  دلم از شیشه های خانه شما که در زمان جنگ بر اثر بمباران دشمن شکسته شده است غمگین تر و شکسته تر امیدوارم کسی کهع چنین بلایی بر سر مان آورده نابود شود .

2-  با این همه صبر و شکیبایی چقدر خشم و کینه از دشمن در دل دارید و حضورشما در میدان مبارزه همانند پر خورد صخره با امواج دریاست صبر شما همانند بردباری صخره و خشم شما همانند امواج کوبنده ی دریاست .

3-  شما با عمل رفتار خود مفهوم تازه ای به مقاومت و پایداری داده اید و دیگر نمی توان گفت که شامل مثل وماوند مقام هستند باید گفت کوه دماوند استواری را از شما آموخته است

4-  بیاید از تمام دشتهای جوان جوامع بشری بپرسیم آیا قله ای می شناسید که همانند مردم ایران سر بلند و استوار باشد چون کوه دردشت قرا دارد بنابراین سوال مصراع دوم را باید از دشت پرسید

5-  شما مردم ایران به لطف و رحمت الهی چشم دوخته اید حال کدام پنجره کدام چشم است که همانند چشمان شما این گونه به سوی خداوند باز باشد

6-  در میدان جنگ در نهایت شجاعت و دلیری آماده فرا شدن هستید ، آ ری وقتی که حماسه به عشق و عاشقی ختم شود زیبا می شود

7-  شما مظهران انسان هایی هستند که در حین نیازمندی و فقر غرور سر بلندی خود را حفظ می کنند مقاومت در مقابل سختی ها و خشم در مقابل دشمن را می توان در چشم های شما دید

8-  اگر چه دشمن سرزمین ما را ویران کرده ولی پیروزی واقعی از آن مبارزان مردم آزاده ی ایران است .

9-  من در غزلم تخلصی جز نام شما مردم ایران بر نمی گزینم و به بر کت و مبارکی نام شما بیان من این گونه گویاست .

 

 درس پانزده                    معنی شعر    سجاده ی سبز

 1-با شکوفا شدن گل گویی هر برگ گل دفتری از اسرار خداوند را می گستاید و صحرا با رویش سبزه ها و گل ها گویی زبان به پند و نصیحت باز کرده است .

2-صحرا و گل ها و چمن زارها مانند آینه ای هستند که حقایق و اسرار الهی را آشکار بیان می کند .

3-

4-  فصلی که بعد از ماه اسفند می آید ( بهار) بیان شاعرانه ای از اثبات معاد روز قیامت است .

5-  این چشمه پاک که از دل کوه دماوند بیرون می آید نشانه خوبی از پاکی دماوند است .

6-  نشانه سجده پاک بنفشه سبزه هایی هستند که بر روی کوه الوند گسترده شده است .

7-  ای غنچه که لب را به خنده گشوده و شکوفا شده به جهت شیرینی اوست که در او نهفته است .

8-  شادی و شکوفایی و عطرگل نشانه آن است که سیر و سلوک گل پاک و بی الایش بوده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد