هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

هم اندیشی ادبیات فارسی دبیرستان دکتر حسابی( رضا رشیدی)

تبادل نظر در مورد درس ادبیات پارسی دبیرستان

معنی شعر آفتاب وفا

1) ای صبح دم، ببین که تو را به کجا می فرستم/ تو را به عنوان پیک نزد معشوق می فرستم.

آفتاب وفا

1) ای صبح دم، ببین که تو را به کجا می فرستم/ تو را به عنوان پیک نزد معشوق می فرستم.

2) این نامه ی سربسته و مهر و موم شده را که حاوی اسرار عشق است، به آن یار مهربان برسان/ و به کسی اطّلاع نده که تو را کجا می فرستم.

3) تو پرتو صفا و نور خلوصی از سرای معشوق هستی/ و من تو را به سوی همان بارگاه (سرای معشوق) روانه می کنم.

4) ای صبح دم، باد صبا دروغگو است و تو صادق و راستگو هستی/ و من بر خلاف میل باد صبا تو را به سرای معشوق می فرستم.

5) از ابر سحرگاهی زرهی برای قبای زرّین خود فراهم کن/ زیرا تو را هماننـد پیک بسته قبا (آماده و مهیّا) می فرستم.

6) هوا و هوس خود را بـه رشته ی جان گـره زده است/ ای صبح دم، تو را به نزد گـره گشای عشق (خـدا) می فرستم که مرا از بند هوا و هوس برهاند.

7) جان انسان یک لحظه هم درنگ نمی کند، بلکه می گذرد/ و به همین سبب تو را با این شتاب به سوی معشوق می فرستم.

8) به یکایک این دردهایی که در دل خاقانی وجود دارد، نگاه کن زیرا تو را برای تهیّه ی داروی این دردها به نزد معشوق می فرستم.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
از دانش اموزان دبیرستان زینب دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:16

سلام خسته نباشید کارتون حرف نداره

سپاس منتظر نظر سازنده ی شما هستم

پیمان حسن پور دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:13

با سلام خدمت آقای رشیدی بزرگ جالب بود و ممنون از زحماتتان

پیمان حسن پور دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:18

با سلام خدمت آقای رشیدی خواستم بگم که اگر من امروز نتوانم سر جلسه حاضر بشم شما لطفی در حق من می کنید و در جلسات بعد از من امتحان بگیرید منتظر جواب هستم
۸/۱۲/۹۰

با تشکر

با سلام موردی نیست اما امتحان به صورت تستی است سعی کن باشی

[ بدون نام ] دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:39

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد