زبان شناسی ( 4 نمره )
تمایز زبان و گفتار را بنویسید .
زبان فارسی سال دوم دبیرستان دی ماه
ردیف |
متن سوالات |
نمره |
الف 1 |
زبان شناسی ( 4 نمره ) تمایز زبان و گفتار را بنویسید . |
50/0 |
2 |
دو فایده ی تمایز زبان و گفتار را بنویسید . |
1 |
3 |
چگونه ثابت می کنیم که افراد کر و لال نیز زبان دارند ؟ |
50/0 |
4 |
چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای و ... به یگانی نظام زبان آسیب نمی رسانند ؟ |
50/0 |
5 |
دو تفاوت زبان و گفتار را با خط و نوشتار بنویسید . |
1 |
6 |
چرا بین شکل گفتاری و نوشتاری کلماتی مثل « خواب و وخواستن » تفاوت وجود دارد ؟ |
50/0 |
ب 7 |
املا و بیاموزیم ( 3 نمره ) جمله ی « من با باغبانی آشنائیت مختصری دارم . » را اصلاح کنید . |
25/0 |
8 |
جمله ی « امیر گوزن را صید و به باغ وحش فرستاد . » را اصلاح کنید . |
25/0 |
9 |
جمله ی « اعتلاء و ارتقاء مقام آن شخصیت علمی دور از انتظار نبود . » را اصلاح کنید . |
50/0 |
10 |
جمله ی « دیروز گذشته به وسیله ی تاکسی به دیدن دوست صمیمی ای رفتم . »را اصلاح کنید . |
75/0 |
11 |
جمله ی « سوالات این امتحان به دست دبیرمان سخت آورده شده است . »را اصلاح کنید . |
25/0 |
12 |
شکل درست گروه کلمات داده شده را بنویسید . وصل و لغا تألل و درنگ برائت استهلال سحاب رهمت |
1 |
ج 13 |
نگارش ( 5 نمره ) اصلاح شکل کلمات و یکسان کردن رسم الخط در حوزه ی کدام ویرایش قرار می گیرد ؟ |
25/0 |
14 |
در کدام یک از انواع نوشته از لغات ، اصطلاحات ، امثال و کنایات عامیانه استفاده می شود ؟ |
25/0 |
15 |
در روش پرس و جو در تحقیق ، با چه کارهایی می توانیم به اطلاعات مورد نظر دست یابیم ؟ |
50/0 |
16 |
اگر به جنبه های دستوری و نگارشی یک متن و مطابقت آن با زبان فارسی معیاربپردازیم ؛کدام نوع ویرایش را انجام داده ایم ؟ |
25/0 |
17 |
تعریف داده شده مربوط به کدام گونه ی زبانی زیر است ؟ «زبانی کوتاه و صریح دارد و در آن از اصطلاحات خاصی استفاده می شود.» الف)محاوره ب)معیار ج)روزنامه ای د)نامه های اداری |
25/0 |
18 |
تفاوت طرح در نوشته های کوتاه و بلند در چیست ؟ |
50/0 |
19 |
نویسنده ی کتاب « تماشاگه راز »عنوان کتاب خود را با استفاده از چه شیوه ای انتخاب کرده است ؟ |
50/0 |
20 |
عبارت«آیا چگونه به قول معروف می توان برعلیه سوابق گذشته ی یک نفر اقدام قانونی انجام داد.»را ویرایش نمایید . |
1 |
21 |
از انواع نوشته به اعتبار طرز بیان و قالب یک نمونه نام ببرید . |
50/0 |
22 |
دو نوع از برگه های موجود در کتابخانه ها را نام ببرید . |
50/0 |
23 |
یک فایده ی فضاسازی را بنویسید . |
50/0 |
د 24 |
دستور ( 8 نمره ) با توجه به جمله ی « فرشتگان سرودهای صلح و شادی انسان ها را برای چوپانان خواندند . »مفرد آوردن کدام گزینه بر فعل تأثیر دارد ؟ الف )انسان ها ب )چوپانان ج )سرودها د )فرشتگان |
25/0 |
25 |
نقش دستوری واژه ی ( رند ) در جمله ی « حافظ خود را رند می داند . » کدام است ؟ الف ) نهاد ب ) مفعول ج ) مسند د ) متمم |
25/0 |
26 |
از مصدر « خوردن » فعل های خواسته شده را بسازید . ( شخص دلخواه ) الف ) ماضی بعید ب ) مضارع مستمر |
50/0 |
27 |
جمله های زیر را مجهول کنید . الف ) پدرم نامه را نوشته است . ب ) پدرم نامه را می نویسد . |
50/0 50/0 |
28 |
ساختمان فعل ها را در جمله های زیر مشخص کنید . ( ساده ، پیشوندی ، مرکب ) الف ) کاروان عمر ما می گذرد و روزهای جوانی هرگز برنمی گردد . ب ) او از برخی خواسته های خود چشم پوشی کرد . ج ) من برای رفتن به مسافرت چادر دوستم را قرض گرفتم . |
50/0 25/0 25/0 |
29 |
صورت منفی جمله ی « دوستم درسش را خوب خوانده بود . » را بنویسید . |
25/0 |
30 |
صورت مجهول فعل « می سازد » کدام است ؟ الف ) ساخته شد ب ) ساخته می شد ج ) ساخته می شود د ) ساخته خواهد شد |
25/0 |
31 |
اجزای جمله ی « جانبازان ِوطن را قهرمانان واقعی می دانند . » را زیر نمودار درختی نشان دهید. |
25/1 |
32 |
زمان و وجه فعل جمله ی زیر را بنویسید . شاید دوستانمان را به اردو برده باشند . |
50/0 |
33 |
یک جمله ی سه جزئی با مفعول و یک جمله دو جزئی ( با فعل ناگذر ) بنویسید . |
50/0 |
34 |
فعل های زیر را گذرا به مفعول نمایید . الف ) ترسیده است ب ) می شناسد |
50/0 |
35 |
فعل های کمکی افعال زیر را نشان دهید . الف ) دارد می آید ب ) شنیده است |
50/0 |
36 |
با توجه به مصدرهای داخل کمانک ، فعل های متناسب با هر جمله را بسازید . الف ) امام حسین علیه ظلم یزید قیام ............. ( کردن ) . ب ) کتاب ها از دستم به زمین ................ ( افتادن ) . ج ) هریک از مهمانان در جای خود ................ ( نشستن ) . د ) قافله ی عمر چه زود .................... ( گذشتن ) . |
25/0 25/0 25/0 25/0 |
37 |
متمم کدام جمله ی زیر اجباری است ؟ الف ) او از دست من رنجیده است . ب ) او با سرعت از این جا رفت . |
|